Minerva Modellen – et overblik

Der er utroligt mange mennesker der bruger minerva modellen til dagligt og opnår fantastiske resultater med den. Modellen er også essentielt for at kunne danne sig et indtryk af hvilken befolkningsgruppe din målgruppe hører under. 

Minerva modellen kan bruges af alt fra erhvervschefer til børnehavepædagoger der prøver at danne sig et overblik over forældrene. Hvis du ikke lige mener at du har stiftet bekendtskab med modellen før, så er du kommet til det rigtige sted. I denne artikler dykker jeg ned i hvad den egentligt er og hvordan de forskellige segmenter er delt op. I slutningen af denne artikel vil du have en god forståelse for hvorfor modellen er inddelt som den er. 

Minerva Modellen – Fem grupperinger

Modellen inddeler menneskeheden i fem forskellige typer, der repræsentere forskellige områder, hobbyer og livsstile – de er:

  1. Det Blå Segment
    Beskriver den del af befolkningen der har en høj indkomst med et lige så stort forbrug og de søger status blandt resten af befolkningen – disse personer kunne nemt bo i eksempelvis Rungsted. Størstedelen er mænd, men der er også kvinder iblandt. 
  2. Det Grønne Segment
    Beskriver personer der er høj uddannet og har en lige så stor indkomst, men som går mere op i det moralske aspekt, når de køber produkter. Størstedelen i denne gruppering er kvinder. De er typisk tiltrukket af moderne venstreorienterede politiske partier og er generelt meget fællesskabsorienterede – det beskriver meget god alle de demokratiske glutenmødre på Frederiksberg.
  3. Det Violette Segment
    Minder en lille smule om det blå segment, da det også er primært mænd med store forbrug der er her. Denne gruppe har dog en mindre indkomst end de blå og er mere bundet til traditioner – det beskriver mange mænd der bor udenfor byerne og i den såkaldte \’rådne banan\’.
  4. Det Lyserøde Segment
    Det lyserøde segment består stort set kun af kvinder. Denne gruppering har oftest en mellem til lav indtægt og er oftest beboede uden for de større byer. De har familien i centrum og har traditionelle interesse som kan udøves i hjemmet – oftest ser man dem være gift med det violette segment.  
  5. Det Grå Segment
    Her bliver de unge smidt ind. Det kan være ret svært at finde ud af hvilken type menneske man er, hvis ikke man er færdig med at drage erfaringer til sig endnu – derfor er der flest unge i dette segment. De har ingen klar profil og er placeret centralt i Minerva modellen da de skal finde ud af hvem de er.